Rozlišujeme:
Džívátmá je individuální, átmá a paramátmá jsou naproti tomu univerzální.
Z jakého důvodu se ovšem individuum od Boha oddělilo? Zapříčinil to princip ega – ahankára. Ego zde znamená vůli žít, touhu po sebevyjádření, úsilí se projevit ve smyslu „já chci existovat“. Ahankára je zárodek, který skrývá mnohotvárnost bytostí a bytí. Mnohotvárnost a rozmanitost se však vztahují pouze k vnějšímu projevu, vyjadřují se v nich vědomí a intelekt. Podstata pod povrchem je stejná, je jedna – átmá.
Tak jako se voda v oblacích jen zdánlivě liší od vody v oceánu, je individuum jen zdánlivě odlišné od Boha. Podstata se nerozštěpila, nezdvojila, různí se pouze vnější podoba a vlastnosti. Individuum jde cestou určenou kosmickým zákonem, neboť tomu podléhají životní poutě všech živých tvorů. Smyslem a cílem života je rozvoj vědomí, jehož konečným a vrcholným výrazem je sjednocení džívátmá s Božským Já. Vplynutí individuálního vědomí do vědomí vesmírného se nazývá osvícením.
Osvícení je stav, v němž ani nejnepatrnější koutek vědomí není zatemněn.
Átmá nemůžeme vysvětlit ani popsat. Nanejvýš je můžeme přirovnat ke světlu a k prostoru. Prostor nelze rozkrájet, spálit ani jinak zničit. Prostor zůstává prostorem, i když ho rozdělíme zdmi a ploty. Utvoří se v něm pak sice různé úseky a okrsky, které se případně odlišují individuálním zařízením a výzdobou, avšak jakmile se ohrady odstraní, objeví se znovu skutečný, nedílný, nezničitelný prostor.
Individuum, složené z těla, mysli, intelektu, vlastností a zkušeností, lze přirovnat k oněm ohrazeným úsekům v prostoru. Tělo zemře, úsek se rozpadne, avšak átmá zůstává nezměněné. Naše skutečné Já je nezrozené, neměnné a nesmrtelné. Átmá je „král“ a kosmické síly se kolem něho soustřeďují jako dvořané. Když král-átmá opustí palác-tělo, rozejdou se i jeho dvořané.
Indické filozofické systémy, zejména jógová filozofie, zkoumají problém lidské identity. Ptají se: „Kdo jsem“ a hledají odpověď na tuto základní otázku.
Zkoumejte sami sebe: Jste tělo? Jste duch? Jste myšlenka, vlastnosti, city? Anebo jste něco jiného? Čím dále pokračujete ve svých otázkách, tím více se blížíte k jemnějším a jemnějším aspektům a elementům. Konečně dospějete k poznání, že se nemůžete ztotožňovat ani s tattvami, ani se třemi základními gunami, a zjistíte, že jste:
Sat-čit-ánanda je ona podstata Božského Já, která v nás přebývá, je to podstata věčného, neohraničeného a neměnného átmá.
Átmá je jediná a pravá skutečnost. Všechno ostatní je nepravé. Átmá je TRIKÁLADARŠÍ – ten, kdo zří a zná „tři časy“: minulost, přítomnost a budoucnost. Je ČAITANJA – vědomý svědek veškerého dění.